Una habitació tota verda de terra embuatat. Setze
testos estratègicament alineats. Setze barnilles de fusta clavades a cadascun
dels testos. Setze retalls del què sembla ser un còmic esbocinat. Una
il·luminació acurada i tot plegat en un racó apartat d’un museu. Talment un
paradís. Però... si t’atures a pensar-hi... on és el mèrit de la instal·lació?
Probablement, no suposa gaire esforç alinear correctament els testos,
col·locar-hi les barnilles i enganxar-hi els retalls de còmic... i això ens
porta a la pregunta: Per què aquesta composició ha d’estar exposada en un
museu?
L’art és un producte en constant evolució. No
passen dos dies sense que hagi sorgit una nova tendència, un nou concepte o una
nova concepció. A vegades l’art també fa salts temporals per reinventar
resultats pretèrits. Aquest és el cas de Jardí
– Un model de món, una obra d’Öyvind Fahlström que podem veure aquests dies
al MACBA i que ens recorda vagament al Jardí
de les Delícies d’“El Bosco”. Rere el què pot semblar una proposta lligada
a l’art pop i de cultura de masses, s’hi amaga tot un discerniment que està
força allunyat de l’aparença primera. Fahlström ens proposa un nou model de món
on la crítica al capitalisme i a la mass
cultur hi són per tot. Aquest artista d’origen brasiler i nacionalitat sueca
va viure immers en la segona Guerra Mundial i això el va fer molt crític amb el
món que l’envoltava. Poeta, compositor d’òperes, pintor, escultor i actiu
crític cultural va viure a cavall entre París, Roma i Estocolm, cosa que li va
permetre compartir coneixements i experiències amb els principals artistes i
activistes culturals del moment.
L’obra que ens ocupa és de la seva darrera època, fet
que li pressuposa un pensament crític força desenvolupat, i per tant la podem
concebre en tant que conclusió vital. Els retalls de còmic que trobem clavats
sobre els testos parteixen de l’Estudi
per a un model de món (Jardí), que Fahlström havia pintat prèviament amb la
voluntat de dessacralitzar la societat tal i com avui l’entenem. No es tracta
de simples retalls, sinó d’un conjunt de cavil·lacions que l’autor va voler
plasmar en aquesta instal·lació. Sota un format de jardí se’ns presenta a una
societat podrida i contaminada per uns valors pervertits.
Moltes vegades passejant per un museu ens
plantegem el perquè de certes obres. Quin sentit tenen? On ens volen conduir?
Quin objectiu persegueixen? Per tal d’arribar a conclusions i més avui dia cal
gratar i analitzar en quin context s’emmarca allò que estem contemplant i de
ben segur que al darrera de cada obra hi trobarem una bona línea de pensament.
L’important no és l’obra en sí, sinó el camí que s’ha recorregut fins a arribar
a ella.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada